måndag 7 september 2009

Skön litteratur

Läsningen går i vågor. Ena veckan läser jag Vergilius och Dante så hjärtans gärna, nästa dag sitter jag hellre framför teven och tittar på Idol eller spelar Wii. Ibland vill jag se på mycket bra film, ofta vill jag se på mycket dålig film.

På sistone har skönlitteraturen fått ge vika för populärvetenskapen, polemiken och biografierna: Sam Harris, Simon Singh, Kenan Malik och – för närvarande – Ayaan Hirsi Ali. Sådana författare får mig att ställa frågan som jag brukar lägga i munnen på hypotetiska kulturförnekare alldeles på allvar: Varför ska man läsa sådant som är påhittat?

Det finns goda svar på den frågan, och tids nog hittar de fram till mig. Till dess läser jag Ayaan Hirsi Ali, och rekommenderar dig att göra detsamma – verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar