fredag 24 april 2009

Boktipset.se

Bonniers har lanserat Boktipset.se. Där jämförs dina bokbetyg med andras och en klurig dator räknar ut vilka böcker du skulle gilla. Själv är jag en gammal brukare av filmtipset.se som fungerar på samma vis och är utvecklat av samma kompetenta människor. Där kommer tekniken till sin rätt. Går en film på tv och filmtipset säger att jag kommer att gilla den kan jag faktiskt tänka mig att se den.

Men ärligt talat, är det så man väljer vad man ska läsa? På en timme skulle jag kunna lägga ihop en bokhög att läsa som skulle räcka i tre år. Och när jag läst den till slut skulle den vara hundra gånger så stor. Ändå har jag sedan flera år tagit som min uppgift att tjata på filmtipsmänniskorna att dra igång Boktipset.se. Ja, på sätt och vis kan man nog säga att det är min förtjänst. Så varför?

För att läsare med lika eller olika smak kan mötas och diskutera. Listnördar kan lista sin läsning. Pretton kan skylta med sin exklusiva smak. Man kan leta rätt på sina vänner och se vad de ger för betyg till den där fantastiska boken man har tvingat dem att läsa. Och sist men inte minst – man kan bevaka några livs levande författare och förstå dem lite bättre. Redan idag har flera publicerade (unga) författare egna konton på sajten – Alex Schulman, Marcus Birro, Unni Drougge, Augustin Erba, Kalle Dixelius och Malte Persson för att nämna några.

Är det något som saknats förr men som nu tycks vara på väg är det naturliga och avslappnade direktkanaler mellan läsare och författare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar