söndag 26 april 2009

Läs en talbok

Slakta din döda tid. Läs en talbok. Varje meter du går mellan hem och busshållplats, varje sekund du blir stående väntande, varje promenad, springtur eller sömnlös natt kan du fylla med förstklassig litteratur. Med en bra talbok i örat har jag fått uppleva äkta glädje över signalfel på pendeltåget. "Hurra, jag får lyssna lite längre!"

En observation: Inläsaren betyder inte allt. En bra inläsare är förstås bra men håller berättelsen kan inläsaren sällan göra stor skada. Det är bättre att ha en medelmåttig inläsare än att sakna talbok. Inte heller ljudkvaliteten har någon betydelse om boken är bra.

En rekommendation: Lämpliga littarturval för talböcker är a) lättsam konsumtionslitteratur för spänning och avkoppling samt b) klassiker som du har dåligt samvete för att du inte redan har läst. Själv har jag betat av flera volymer av Jan Guillou, Vilhelm Moberg, J. K. Rowling och Ivar Lo-Johansson som talböcker, för att nämna några. Med nästan fulländad hänförelse varje gång.

En frågeställning: Läser man talböcker eller lyssnar man på dem? Konsumtion av litteratur borde förvisso kallas läsning. Vi vill slippa klumpiga konversationer såsom: "Har du läst den?" "Ja, jag har läst den. Eller jag menar, inte riktigt läst den. Men jag har hört den. Det vill säga lyssnat på den. Som talbok. Jag har hört den talas." "Så, du har i alla fall hört talas om den."

2 kommentarer:

  1. Jag har precis upptäckt talböcker och är redan förtjust. Det är perfekt att lyssna på promenaden eller resan!

    SvaraRadera
  2. Jag har också funderat på det där, om det "räknas" som att man har läst någonting om man har lyssnat till talboken. Jag har kommit fram till att JA, det RÄKNAS. *pustar ut*

    SvaraRadera