onsdag 25 mars 2009

Hur många böcker har du läst?

Säg vad som helst om litteratur och risken är stor att du på ett eller annat sätt exponerar min ringa beläsenhet. Varje gång någon nämner verk eller författare tycks jag få dåligt samvete och tänker att det där är nog något jag borde ha läst. Nyligen hyllade till exempel Daniel Sjölin (jag har gjort flera försök att läsa Daniel Sjölin) Lotta Lotass, nyutnämnd ledamot av Svenska Akademien, som en av Sveriges främsta samtida författare. Jaså.

Å andra sidan poängterade Malte Persson (jag har läst Malte Persson) i en intervju på Bok.nu att man väl bara pratar om böcker man har läst och då låter man ju beläst. DN hjälper till och rapporterar om böcker man ofta ljuger om att ha läst. Högst på listan återfinns George Orwells 1984 (1949). Och den har jag ju faktiskt läst. I högstadiet.

Jag ska vara helt ärlig. Min totala hittida läskonsumtion understiger 300 separata titlar. Och då har jag räknat noggrannt från 12 års ålder. Och inte bara skönlitteratur. Den på flera sätt beundransvärde Göran Hägg (jag har läst Göran Hägg) har under tiden sammanställt verket 1001 böcker du måste läsa innan du dör (2008). Urvalet utgör en delmängd av alla böcker han har läst. Göran Hägg är dubbelt så gammal som jag.

Hur många böcker kan man förvänta sig att hinna läsa under ett liv? Om man läser i genomsnitt två timmar om dagen, varje dag, i hela sitt liv från det att man är 12 år gammal tills man dör vid 84 och en genomsnittlig bok är 300 sidor lång och en genomsnittlig sida tar 90 sekunder att läsa kommer man att hinna läsa ganska precis 7000 böcker. Hur många böcker har du läst?

Själv har jag 6700 böcker kvar att läsa. Jag har köpt en Lotta Lotass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar