lördag 14 mars 2009

Skjut inte Paulo Coelho

Paulo Coelho kan man kritisera av främst två andledningar: 1) att han skriver böcker och 2) att folk köper hans böcker. Av alla hans 27 (!) böcker hittills har jag bara läst en enda, så vilken rätt har jag att komma och kritisera? Men jag tar mig rätten ändå, för jag vet ju precis hur alla de andra böckerna är.

Andra går längre än så. Staffan Vahlquist skrev boken Jag sköt Paulo Coelho (2008) vari berättaren skyller en del av sina relationsproblem på den stackars brasilianske författarens urvattnade floskler och beslutar att mörda honom på en bokmässa. Vilket han också gör.

Välformulerad och för all del dräpande kritik mot Paulo Coelhos författarskap är naturligtvis alltid upplyftande, och visst är titeln till boken en fantastisk titel. Icke desto mindre finner jag det osmakligt att utmåla det brutala mordet på en författare, eller någon annan för den delen, som alltjämt lever och verkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar